dr. J. Vernon McGee

Dr. J. Vernon McGee proveo je 37 godina u pastorskom radu, počevši 1933. godine. Temelj tih godina bilo je stalno proučavanje Biblije. Nakon što je bio pastor crkava u Georgiji, Tennesseeju i Texasu, dr. McGee se sa svojom obitelji preselio u Californiju.

1949. godine započeo je svoju pastoralnu službu u Crkvi otvorenih vrata, nedenominacijskoj crkvi u Los Angelesu. Preko dvadeset godina propovijedao je Bibliju tisućama koji su dolazili iz raznih crkava tog područja svakog utorka navečer.

Gospodin je upotrijebio tih dvadesetak godina tjednog proučavanja Biblije u Crkvi otvorenih vrata kako bi usredotočio i pročistio naučavanje dr. McGeeja u njegovoj tridesetsedmogodišnjoj pastorskoj karijeri. To je postala osnova za ono što će postati programom »Kroz Sveto pismo«.

Kako je započela radio služba Kroz Sveto pismo?

Tijekom godina McGeejeva pastorstva mnogi su poželjeli poslušati njegove biblijske poruke, ali nisu svi mogli doći u crkvu kako bi ga čuli. Dr. McGee je dobio ideju da snimi poruke te ih emitira na lokalnoj radio stanici. Ispočetka su se mogle čuti samo u Los Angelesu, no na kraju su i druge radio stanice poželjele emitirati te programe. Tako je rođena služba »Kroz Sveto pismo« ili The Thru the Bible Radio (TTB).

Dr. McGee je iz Crkve otvorenih vrata otišao u mirovinu 1970. godine kako bi se u potpunosti i punovremeno posvetio radio službi koju je započeo kao pastor. Služba je uskoro počela brzo rasti.

Godine 1969. tijekom njegova posjeta misionarskoj radio stanici TWR-a na karipskom otoku Bonaire, dr. McGee je po prvi put shvatio nevjerojatnu silu radija u naučavanju Biblije, i to ne samo u Americi, već po cijelome svijetu.

Link: www.ttb.twr.org


Autor: dr. J. Vernon McGee

A vi, plodite se i množite, i zemlju napunite i podložite je sebi!" (Postanak 9,7)


To je ponavljanje Božje upute iz prvoga stiha.


Još reče Bog Noi i njegovim sinovima s njim: "A ja, evo, sklapam svoj Savez s vama i s vašim potomstvom poslije vas, (Postanak 9,8-9)



"I s vašim potomstvom poslije vas" uključuje cijelo čovječanstvo.


i sa svim živim stvorovima što su s vama: s pticama, sa stokom, sa zvijerima - sa svime što je s vama izišlo iz korablje - sa svim živim stvorovima na zemlji. (Postanak 9,10)



Sva Božja stvorenja uključena su u ovaj savez. Izaija prorokuje o danu kad će janje i lav ležati jedno pokraj drugog i neće nauditi jedno drugome. Pavao u svojoj poslanici kršćanima u Rimu govori o tome kako cijelo stvorenje stenje i uzdiše sve do danas. Moram napomenuti kako je Bog sklopio savez s Noom i sa svim svojim stvorenjima do vremena dok ne dođe Njegovo kraljevstvo na zemlji. Savez je sklopljen sa svim Noinim potomcima i "sa svime što je s vama izišlo iz korablje - sa svim živim stvorovima na zemlji".


"Držat ću se ja svog Saveza s vama, te nikada više vode potopne neće uništiti živa bića, niti će ikada više potop zemlju opustošiti." (Postanak 9,11)


To je Božje obećanje. Njegova je volja da više nikada ne uništi zemlju potopom. Njegov sljedeći sud nad zemljom bit će oganj. O tome se pobliže govori u 2. Petrovoj 3.

U sljedećih nekoliko stihova nalazimo sliku saveza, a po mojoj procjeni, nalazimo uistinu koje je duhovno značenje saveza. Radi se o nekoj vrsti sakramenta, ako tako želite. Ono što ga čini takvim je vidljivi znak s kojim je povezano obećanje.


I reče Bog: "A ovo znamen je Saveza koji stavljam između sebe i vas i svili živih bića što su s vama, za naraštaje buduće: Dugu svoju u oblak stavljam, da zalogom bude Savezu između mene i zemlje. (Postanak 9,12-13)


Duga je manje, više sakrament, to jest, zalog saveza,


Kad oblake nad zemlju navučem i duga se u oblaku pokaže, spomenut ću se Saveza svoga, Saveza između mene i vas i stvorenja svakoga živog: potopa više neće biti da uništi svako biće. U oblaku kad se pojavi duga, ja ću je vidjeti i vjekovnog ću se sjećati Saveza između Boga i svake žive duše, svakog tijela na zemlji." (Postanak 9,14-16)


Zapazite što Bog govori: "Ja ću je vidjeti" i "sjećati ću se." Bog nije rekao da ćete je vi vidjeti, rekao je da će je On vidjeti. Bog će pogledati na nju "i vjekovnog ću se sjećati saveza između Boga i svake žive duše, svakog tijela na zemlji." To bi vam trebalo biti veliko ohrabrenje svaki put kad ugledate dugu.

  I reče Bog Noi: "To neka je znak Saveza koji sam postavio između sebe i svih živih bića što su na zemlji." (Postanak 9,17)



To je Božji savez, ali ne samo s Noom, već i sa svakim tijelom koje živi na zemlji.

Želim ponovno istaći kako bismo dugu mogli nazvati sakramentom, jer je sakrament vidljivi znak uz kojeg su povezana stanovita obećanja. Pashalno jelo, mjedena zmija, Gideonovo runo, i u današnje vrijeme krštenje i Gospodnja večera su takva vrsta znakova.


Dr John Peter Lange jednom je izjavio: "Božje oko milosti i naše oko vjere susreću se u sakramentima." To se događa kad čovjek pogleda u dugu. Vjera prihvaća obećanje povezano sa znakom. Vidite, vrijednost je u onome o čemu znak govori. Nema vjere u obećanju i nema sigurnosti u znaku - riječ i znak idu raku pod ruku. Bog daje obećanje i uz njega daje i znak. U ovome slučaju je duga Božji odgovor na Noin žrtvenik. Kao da je Bog rekao: "Sjetit ću se i pogledat ću na nju." Jedan mije prijatelj pričao o tome kako je letio iznad naše zemlje dok je bila oluja. Zrakoplov se nalazio iznad oblaka, gdje sjaji sunce, i najednom je ugledao dugu koja je išla sve u krug, puni krug. Pretpostavljam da je Bog uvijek vidi takvu.


GRIJEH NOE I NJEGOVIH SINOVA



U ostatku poglavlja vidjet ćemo nešto što djeluje podosta obeshrabrujuće. Nameće nam se pitanje: kad je čovjek izišao iz korablje nakon Potopa, i kad su svi grešnici bih mrtvi, znači li to da na zemlji više nije bilo grijeha? Pa, pogledajmo i sami se uvjerimo.


Sinovi Noini, koji su iz korablje izišli, bijahu: Šem, Ham i Jafet. Ham je praotac Kanaanaca. (Postanak 9,18)



Zašto se tu spominje Hamov sin Kanaan? Iz dva razloga. Jedan ćemo razlog vidjeti za nekoliko trenutaka. Drugi razlog je taj što kad je Mojsije pisao ovo izvješće, izraelski narod bio je na svom putu u kanaansku zemlju, i za njih je bilo veliko ohrabrenje imati informaciju u svezi s Božjim sudom nad Kanaancima.


Ovo su trojica Noinih sinova i od njih se sav svijet razgranao. Noa, zemljoradnik, zasadio vinograd. Napio se vina i opio, pa se otkrio nasred šatora. (Postanak 9,19-21)



Tu nalazimo zapis o Noinom grijehu. Čvrsta je činjenica da se Noa napio, a to je grijeh. Ne može se naći prikladna isprika za takav postupak, iako su se mnogi tumači Biblije trudili opravdati Nou za ovaj njegov postupak. Jedna od isprika tvrdi da nije znao koji je učinak vina, s obzirom da se ranije nitko nije napio. Zapazit ćete kako se prije Potopa opijanje ne spominje kao jedan od grijeha. Osim toga, postoje ljudi koji drže teoriju nebeskog svoda u svezi s Potopom. (Postoje mnoge stvari koje nisam ima vremena niti spomenuti.) Teorija o nebeskom svodu govori kako je prije Potopa postojao ledeni pokrivač koji je filtrirao sunčeve zrake tako da grožđe nije moglo fermentirati prije Potopa, pa je to za Nou sve skupa bila novina. Sve što ja mogu reći jest da se radilo o novome početku u novome svijetu, međutim, ono što vidimo ovdje je nazočnost starog grijeha. Ovaj događaj nam to otkriva, a zabilježen je kako bi nam dao odgovor na veliko pitanje, kao što ćemo vidjeti.


Ham, praotac Kanaanaca, opazi oca gola pa to kaza dvojici svoje braće vani. Šem i Jafet uzmu ogrtač, obojica ga prebace sebi preko ramena pa njime, idući natraške, pokriju očevu golotinju. Lica im bijahu okrenuta na drugu stranu, tako te ne vidješe oca gola. Kad se Noa otrijeznio od vina i saznao što mu je učinio najmlađi sin, reče: (Postanak 9,22-24)


Zapazite što je Bog rekao kroz Nou, a što je postalo dijelom Noinog saveza.


"Nek je proklet Kanaanac, braći svojoj najniži sluga nek bude!"  (Postanak 9,25)


Htio bih da posebno zapazite kako je Bog rekao: "Nek je proklet Kanaanac - nije bacio prokletstvo na Hama. Pitanje koje se stalno pojavljuje je sljedeće: je li prokletstvo nad Hamom sada na crnoj rasi? Svakako da nije. Misliti drugačije je potpuno apsurdno. Biblija to ne naučava. Boja kože, pigmentacija koja se nalazi u epidermnom sloju kože kod svih ljudi, tamo je zbog djelovanja sunčevih zraka izvana, a nikako zbog grijeha iznutra. Na Hamu nije bilo prokletstva; ono je bilo bačeno na njegovog sina Kanaana. Ne znamo na koji je način Kanaan bio upleten u taj događaj. Tu nam je dano samo golo izvješće, međutim, prepoznajemo kako je Kanaan spomenut sa sasvim određenim ciljem. Želim ponoviti kako to nema baš nikakve veze sa bojom kože - ne radi se o prokletstvu bojom kože koje je stavljeno na dio ljudske rase. Takvo naučavanje je jedna od tužnih stvari koje su tijekom stoljeća bile rečene o crnome čovjeku. To nije fer prema crnim ljudima, a nije to fer niti prema Bogu - zato jer On to nije rekao. Na koncu konca, prve dvije velike civilizacije bile su Hamitske -i babilonska i egipatska civilizacija bile su hamitske.


Nameće nam se još jedno pitanje: Zašto nam je Bog dao izvješće o Noinom grijehu? Da je čovjek pisao Knjigu Postanka, učinio bi jednu od dvije stvari. Ili bi zataškao Noin grijeh ne spominjući ga, čime bi od Noe načinio pravog super-heroja; ili bi Noin grijeh prikazao još opakijim nego što je uistinu bio. Međutim, Bog je taj grijeh dao zapisati u svojoj knjizi sa sasvim određenim ciljem.

Kao prvo, što sam već isticao, imalo je to za cilj ohrabriti Izraelove sinove koji su ulazili u zemlju Kanaan u Mojsijevo vrijeme. Tako su saznali da je Bog prokleo Kanaance. Proglasio je svoj sud nad tim narodom. Da biste se uvjerili, sve što morate učiniti je pročitati ostatak Starog zavjeta, kao i brojne svjetovne spise, i tada ćete otkriti da je došlo do ispunjenja te osude. Kanaanci su u potpunost nestali s lica zemlje.

Bog je imao još jedan razlog za zapisivanje Noinog grijeha. U Rimljanima 15,4 čitamo sljedeće riječi; "Uistinu, što je nekoć napisano, nama je za pouku napisano da po postojanosti i utjesi Pisama imamo nadu." Zapisano je to stoga da bismo vi i ja mogli saznati ponešto o slabosti vlastitog tijela. Gospodin Isus je rekao da je duh voljan, ali je tijelo slabo. U Galaćanima 2,16 jasno se govori o tome kako niti jedno tijelo neće biti opravdano vršenjem Zakona: "...jer se po djelima Zakona nitko neće opravdati." Tako nam je Bog ovdje iznio izvješće o čovjeku koji je pao, otkrivajući nam time slabost ljudskog tijela.

Nema smisla pokušavati pronaći ispriku za Nou. Gola je činjenica ta da se Noa napio.


Možda se vi kao kršćanin ne opijate. Međutim, moram vam to reći, možda vi i ja živimo po tijelu do te mjere da smo Bogu jednako odvratni kao što mu je bio i Noa. Čini mi se da imamo pogrešnu predstavu o životu u ovom svemiru u kojem se nalazimo. Na primjer, neki su narodi potrošili milijarde dolara kako bi čovjeka poslali na mjesec, a izgleda da to i nije baš tako dobro mjesto za život. Međutim, ne trošimo niti lipe na život na ovoj zemlji. Bog je, s druge strane, vitalno zainteresiran za to da vas i mene obuči kako ćemo živjeti na ovoj zemlji.


Nemojmo činiti neke od pogrešaka koje su učinjene u ovome odjeljku. Moramo jasno napomenuli kako Noa nije izgubio svoje spasenje. Nadam se da to razumijete. Ono što je učinio bila je odvratna stvar - za to nema nikakve isprike. Radilo se o slabosti njegovog tijela, međutim, on je još uvijek bio spašen čovjek.


Onda nastavi: "Blagoslovljen Jahve, Šemov Bog, Kanaanac nek mu je sluga!  Nek Bog raširi Jafeta, da prebiva pod šatorima Šemovim, Kanaanac nek mu je sluga!" (Postanak 9,26-27)


Kao što sam već spominjao i ranije, kad je Mojsiju bilo dano ovo otkrivenje od Boga, vodio je izraelski narod prema kanaanskoj zemlji. Izraelci su bili Šemovi potomci.

Poslije Potopa Noa poživje trista i pedeset godina. U svemu poživje Noa devet stotina i pedeset godina; potom umrije. (Postanak 9,28-29)


POGLAVLJE 10

TEMA:

Jafetovi sinovi; Hamovi sinovi; Šemovi sinovi


Ovo je poglavlje o rodoslovljima, o obiteljima, koje su korijen narodima koji danas žive na svijetu. Ovo poglavlje mnogo je važnije nego što biste to zaključili prema prostoru kojeg mu dajem. Ako se zanimate za etnologiju, antropologiju i priču o čovječanstvu na zemlji, možda ćete poželjeti dublje proučiti ove stihove nego što ću ja to učiniti sada. H. S. Miller, koji ima magisterij iz etnologije, opisao je porijeklo naroda na zemlji, koristeći pregled u Postanku 10 kao osnovu za trojaku podjelu ljudskog roda, na način da je svaka vrsta otkrivena u jednom od tri Noina sina: Hamu, Šemu i Jafetu. Etnologija jasno govori o tome da niti Jafetovi sinovi, niti Hamovi sinovi ne tvore skupinu koju neki nazivaju 10 izgubljenih Izraelovih plemena.


Tu u desetom poglavlju nalazimo rodoslovlja sva tri Noina sina.


Ovo je povijest Noinih sinova: Šema, Hama i Jafeta, kojima su se rodili sinovi poslije Potopa. (Postanak 10,1)



Prvo nalazimo Jafetovo rodoslovlje (stihovi 2-5), a zatim Hamovo rodoslovlje (stihovi 6-20) - bili su to izuzetni ljudi na samome početku - i na koncu Šemovo rodoslovlje (stihovi 21-32). Zapazite da kroz cijelu Bibliju Bog koristi isti obrazac prema kojem prvo govori o odbačenoj lozi, da nam

o njoj nekoliko riječi, a zatim tu temu u potpunosti napušta i više je uopće ne spominje. Na kraju iznosi podatke o lozi koja je prihvaćena, o lozi koja na kraju vodi do Gospodina Isusa Krista.


JAFETOVI SINOVI

Sinovi su Jafetovi: Gomer, Magog, Madaj, Javan, Tubal, Mešak, Tiras. (Postanak 10,2)

Prema pregledu H. S. Millera, Skiti, Slaveni, Rusi, Bugari, Česi, Poljaci, Slovaci i Hrvati dolaze od Magoga. Indijci i Iranske rase - Medijci, Perzijci, Afganistanci, Kurdi - svi dolaze od Madaja. Od Javana imamo Grke, Rimljane i romanske narode kao što su Francuzi, Španjolci, Portugalci, Talijani i dr. Od Tirasa dolazeTračani, Teutonci i Germani, a od njih imamo istočno Germanske

i Europske rase, sjeverno Germanske ili Skandinavsko rase i zapadne Germane, od kojih dolaze Visoki Germani i Niski Germani, a zatim i Anglonci, Saksonci i Juti, Anglo-Saksonska rasa, Englezi.

Jednostavno ne mogu ulaziti u cijeli pregled, međutim, radi se o vrlo zanimljivom proučavanju. Lako možete i sami zaključiti kako većina nas koji živimo na zapadnim prostorima potječe iz te loze.



HAMOVI SINOVI


Sinovi su Hamovi: Kuš i Misrajim, Put i Kanaan. (Postanak 10,6)



Možete vidjeti da je Ham imao i drugih sinova, međutim, prokletstvo je bilo samo na Kanaanu. Zašto nije bilo i na drugima, nisam pripravan odgovoriti. Od Kanaana potječu Feničani, Hitijci, Jebusejci, Amorejci, Girgašani, Hivijci itd. Od Hamovog sina Kuša dolaze Afrikanci - Etiopljani, Egipćani, Libijci itd, Sve su to, vidite, potomci Hamove loze. Nalazimo sada i nekoliko detalja o jednom Kuševom sinu.


Od Kuša se rodio Nimrod, koji je postao prvi velmoža na zemlji. Voljom Jahve bio je silan lovac. Zato se veli: "Kao Nimrod, silan lovac voljom Jahve." (Postanak 10,8-9)



"Koji je postao prvi velmoža na zemlji." Želio je postati vladar velikog svjetskog carstva, i pokušao je to i postići. "Bio je silan lovac pred Jahvom." To ne znači da je bio veliki lovac po safarijima. Ponekad roditelji nekom dječaku daju zračnu pušku, a on ode u dvorište i ustrijeli njome nekog vrapca. Njegovi roditelji tada kažu; "Pogledajte samo! On je mali Nimrod. Pogodio je vrapca." Međutim, Nimrod nije gađao vrapce ili odlazio na safari na velike životinje u Afriku, Bio je lovac na ljudske duše - to je misao koju nam prenosi ovaj odjeljak.


Glavno uporište njegova kraljevstva bili su: Babilon, Erek, Akad i Kalne, svi u zemlji Šinearu. (Postanak 10,10)


Bio je utemeljitelj tih velikih gradova u šinearskoj zemlji.

Uz Nimroda je vezana velika priča koju možete saznati iz svjetovne povijesti. Alexander Hislop u svojoj knjizi Dva Babilona iznosi nam pozadinu koju ja ovdje ne želim ponavljati. Međutim, radi se o zapanjujućoj priči o tome kako jc Nimrod bio odgovoran za babilonsku kulu. On je želio ujediniti ljudski rod nakon Potopa kako bi stvorio jedan narod od svih ljudi kojem bi on bio veliki vladar, Bio je buntovnik, utemeljitelj Babela, lovac na ljudske duše. Bio je najniži od svih i slika je posljednjeg svjetskog vladara, antikrista, koji se tek treba pojaviti.

Prva velika civilizacija, stoga, nastala je od Hamovih sinova. To svakako trebamo prepoznati. Danas je lako zapasti u stare obrasce koje su nas poučavali po školama prije nekoliko godina. Danas crnci žele više proučavati o svojoj rasi. Ja ih za to ne krivim. Nije im bila dana posebna prilika za takvo izučavanje u posljednjih nekoliko stotina godina. Priča o začetku crnih ljudi je takva da su oni pokrenuli prve dvije civilizacije na svijetu. Potječu od Hamovih sinova. Nimrod je bio Hamov sin.


Neću dalje razvijati tu lozu. Vidite, slijedimo obrazac kojeg je odredio Sveti Duh prema kojem On prvo govori malo o lozi koja je odbačena, a zatim je više ne spominje. Sada ćemo se okrenuti lozi koja će dovesti do Abrahama, zatim, do izraelskog naroda, a na koncu i k dolasku Gospodina Isusa Krista u ovaj svijet. To je loza koju ćemo pratiti kroz cijeli Stari Zavjet. Bog se pozdravlja s ostatkom čovječanstva za neko vrijeme, međutim, vratit će im se kasnije.

Želio bih vam navesti citat iz Saphirove knjige Božansko jedinstvo Biblije:


Deseto poglavlje Knjige Postanka je vrlo osobito. Prije nego što Bog, kako se čini, ostavlja narode samima sebi, i počinje se baviti izraelskim narodom, svojim odabranim narodom od Abrahama na dalje, s ljubavlju se pozdravlja sa svim narodima na zemlji, kao da govori: "Ostavit ću vas na neko vrijeme, ali vas svejedno ljubim. Stvorio sam vas, odredio sam svu vašu budućnost, a također su zapisana i vaša rodoslovlja."


U desetom poglavlju navedeno je sedamdeset naroda. Četrnaest njih potječe od Jafeta, a trideset od Hama. Nemojte to zaboraviti. Time ćete steći drukčiju predstavu o crnome čovjeku na njegovom početku. Dvadeset i šest naroda potječe od Šema, čime dobivamo ukupno sedamdeset naroda koji su navedeni u rodoslovljima.

Čini mi se da nam Bog pokazuje što je učinio s narodima svijeta. Zašto se bijeli čovjek u današnje vrijeme nalazi na tako istaknutom položaju? Reći ću vam zašto. To je zbog toga što je na početku bio istaknut čovjek crne boje kože. Zatim su Šemovi sinovi učinili veličanstveni utjecaj na ovome svijetu u vrijeme Davida i Salomona. Zapazit ćete kako su od Šema došli i drugi, poput Sirijaca, Libijaca i Armenaca, a također i Arapi preko Joktana. Ti veliki narodi pojavljuju se sljedeći. Po svemu sudeći, trenutno se nalazimo u razdoblju u kojem je bijeli čovjek došao na prvo mjesto. Čini mi se da sva trojica to pokazuju, bez obzira radi li se o Šemovim, Hamovim ili Jafetovim sinovima - potomci sva tri Noina sina nesposobni su vladati svijetom. Vjerujem da nam Bog to pokazuje ovdje, a ako to vidimo, onda smo napravili dobar posao.


ŠEMOVI SINOVI




A i Šemu - praocu svih sinova Eberovih i starijem bratu Jafetovu - rodili sc sinovi. (Postanak 10,21)


Eberu su se rodila dva sina: jednomu bješe ime Peleg, jer se za njegova vijeka zemlja razdijelila. Njegovu je bratu bilo ime Joktan. (Postanak 10,25)


Kad sam prolazio kroz ovaj stih u prethodnom proučavanju Biblije, naišao sam na mnoštvo uvrnutih tumačenja onoga što se mislilo reći time da se zemlja podijelila - da se to odnosi na materijalnu podjelu ovdje na zemlji, da je zemlja prošla kroz veliku fizikalnu katastrofu. Dragi prijatelji, sve što je Mojsije želio učiniti je uvesti nas u sljedeće poglavlje u kojem ćemo pronaći izvješće o onome što se dogodilo kod babilonske kule. U to vrijeme zemlja se podijelila. Mislim da je takvo jednostavno tumačenje tih riječi ujedno i ono pravo, a mi ga nikako ne bismo smjeli zaobići u svome tumačenju.

Pogledajmo još samo koji je posljednji stih u ovome poglavlju.


To su rodovi Noinih sinova, prema svojim lozama i narodima. Od njih su se razgranali narodi po zemlji poslije Potopa. (Postanak 10,32)


Želim vam još jednom napomenuti kako je ovo jedno od velikih poglavlja u Bibliji, iako smo mu mi posvetili malo prostora. Lako možete vidjeti koliko bi se tu dalo načiniti plodonosnoga proučavanja, samo ako čovjek želi priznati povijest ljudske obitelji kako je iznesena u Božjoj riječi. Mnogi su ljudi upotrijebili to veličanstveno poglavlje upravo za tu svrhu.