dipl. teol Miloš Komanović

Rođen sam 1956. g. u Bosanskom Šamcu u BiH. Po religioznoj pozadini moj otac je bio iz pravoslavne, a majka iz rimokatoličke vjere. Međutim, oni nisu prakticirali svoju vjeru, a moje odrastanje se odvijalo u susjedstvu koje je bilo pretežno muslimansko. Godine 1968. s roditeljima dolazim u Sisak, gdje nastavljam ići u šesti razred osnovne škole. Kad mi je bilo šesnaest godina zainteresirao sam se za istočnjačke borilačke vještine pa sam počeo intenzivno trenirati karate. Uz to su me vrlo privlačile istočna filozofija i religija. Čitao sam indijske Upanišade, konzultirao se s kineskim I Chingom, vježbao Tai Chi, a onda svladao osnove astrologije te se posvetio izradi horoskopa. U međuvremenu sam se oženio te sa suprugom Slavicom dobio kćer i sina. Pred kraj ovog perioda zainteresirao sam se i za »zapadne« religije kao što su judaizam, kršćanstvo i islam. Čitao sam Qur'an, dijelove Talmuda i Bibliju.

Moje čitanje kroz Bibliju započeo sam u jesen 1987. i završio u jesen 1990. Vjerovao sam da je to Božja knjiga i da je istinita, ali meni osobno ništa nije govorila, a ja sam imao svoja tumačenja i mišljenje o tome.

Posebice na stranicama Novoga zavjeta nisam razumio problem grijeha. Najprije osobno nisam mogao prihvatiti da sam grješnik za koga bi netko morao umrijeti da bi bio spašen. Pred kraj tog čitanja našao sam knjigu jednoga baptističkog pastora koja je tumačila biblijsku knjigu Djela apostolskih. Iznenada je pred mojim očima Biblija postala živa i počela mi je govoriti na izravan način kao nikad prije. Bio sam uznemiren kad sam shvatio da Biblija gleda na ljude kao na grješnike te otkriva Božju svetost i njegovo rješenje za problem grijeha. Potom sam dana 15. siječnja 1991. u ranim večernjim satima uzvjerovao u Isusa. Sveti Duh me je uvjerio da sam grješnik i iskusio sam strah Gospodnji. Uskoro sam primijetio da je moja nutrina oprana. Prije toga sam, iako religiozan, na trenutke strašno proklinjao, psovao i hulio Božje i Isusovo ime. Isus je jednostavno izbacio to iz mene. Pušio sam oko osam godina do tada, a nakon dva mjeseca osjetio sam veliku mučninu od cigarete te sam molio Gospodina da me oslobodi od toga. Nakon molitve nikad više nisam ni poželio, a ni zapalio cigaretu. Tako sam postao kršćanin, učenik Isusa Krista. Shvatio sam značenje spasenja po milosti, a ne po djelima. Duh Sveti me sada vodi i uči da razumijem Bibliju sve više i da živim nov život u Isusu Kristu. Isus je rekao u Ivanu 8,31-32: »Ako ustrajete u mojoj nauci onda ste moji učenici, upoznat ćete istinu a istina će vas osloboditi. « Odmah po obraćenju dobio sam veliku želju govoriti svojim prijateljima o Isusu, ali sam kod većine naišao na otpor. Ubrzo sam došao do doticaja sa Baptističkom crkvom u Sisku u kojoj mi se pružila prilika polaziti na biblijska predavanja sadašnjih profesora TBA. Ispočetka mi je bilo važno steći biblijsko znanje kako bih mogao parirati svojim poznanicima koji su se protivili evanđelju, ali sam sve više, kako sam počeo služiti u crkvi i radu s mladima, uvidio potrebu za učenjem sa svrhom službe u zajednici. Bog mi je preko TBA pružio potrebno teološko obrazovanje u mjestu služenja i to smatram njegovim darom. Sada služim kao pastor u BC »Betel« Sisak. (M. Komanović)



Autor: dipl. teol Miloš Komanović

Molitva Gospodnja


Kada je Isus poučavao učenike o molitvi u Mt.6.5-13 dao je pouko o molitvi tajne klijeti kako to obično zovemo, dnevnu discipliniranu molitvu učenika u osami ili molitvenoj disciplini u privatnosti. Zato je ta molitva točnije naziva molitva učenika. Ovaj molitveni obrazac je u crkvama danas uglavnom, pogrešno shvaćen jer su crkve izgubile vezu sa hebrejskom baštinom iz koje ova pouka i dolazi. Liturgijske crkve je ponavljaju u dijelovima službe ili na sprovodima, dok je slobodne crkve zanemaruju dajući prednost molitvi iz srca a ne naučenim obrascima. O čemu se zapravo radi. U Isusovo vrijeme pobožni židovi su imali razvijen sustav molitava za svaku prigodu,a posebno je bila prakticirana molitva 18 blagoslova koju su svaki dan izgovarali pobožni židovi dva puta dnevno, jutrom i večerom. Na tome su odgajani Isus i apostoli te bogobojazni nežidovi koji su prihvatili židovsku vjeru, kao što je Kornelije rimski stotnik o kojemu čitamo u Djelima apostolskim 10. Poglavlju. Ta takozvana stojeća molitva ili na hebrejskom ''amida'' inspirirana je Abrahamovom molitvom iz Post. 18:22 gdje se kaže kako je abraham stajao pred Gospodom i posredovao za Sodomu. Amida počinje sa Očevima, patrijarsima Izraela, prisjećajući se njihove vjere i obećanja njihovim potomcima, zatim isticanjem Božje sile, svetosti njegova imena gdje se kaže; '' Ti si svet i tvoje ime je sveto''.


Zatim se moli za znanje razlučivanje i mudrost. Onda oproštenje gdje se kaže ''oče naš oprosti nam jer smo sagriješili'' zatim za iscjeljenje, ubrzani dolazak mesijanskog kraljevstva te na kraju za milost i mir kako kaže; ''podari nam tvoju milost, tvoju ljubav i milosrđe Blagoslovi nas sve Oče naš svjetlošću svoga prisutstva… U stvari ovo su 18 blagoslova koje su bile smjernice za molitvu a koje će držati pozornost na ključne duhovne točke čime se sprječava lutanje pažnje i odlaženje u neke sebične sfere u molitvenom životu. Kada je Isus dao obrazac molitve u Mt.6:9 kako čitamo; ''oče naš koji jesi u nebesima, sveti se ime tvoje, dođi kraljevstvo tvoje, budi volja tvoja kako na nebu tako i na zemlji, kruh naš svagdanji daj nam danas i otpusti nam duge naše kako i mi otpuštamo dužnicima svojim i ne uvedi nas u napast nego nas izbavi od zloga'', bila je to genijalno skraćena amida verzija za svoje učenike, koja se sastoji od sedam dijelova. U kršćanskom spisu sa početka drugog stoljeća zvanom Didahe- što znači pouke apostolske, nalazimo naputak da se ova molitva moli tri puta dnevno . Ovdje želim istaknuti da ovo nije ''molitva spasenja'' sa kojom bi neki imali problema, nego je ovo molitva učenika onih koji su postali djeca božja vjerom u spasonosnu krv Isusa Krista prolivena, za grijehe ljudi a kojega se primilo osobnom vjerom i pokajanjem.


Kako se moli molitva ''Oče naš'' iz hebrejske odnosno prvostoljetne perspektive? Ona upravlja molitvom tajne klijeti istinskog učenika Isusovog na slijedeći način. Ona se Sastoji od sedam dijelova koji nas vode u našem osobnom molitvenom životu da bismo izbjegli samoživost, sebičnost i tjelesne motive u našim molitvama. Kada uđemo u svoju sobu kako nas uči Isus i zatvorimo vrata za sobom da se pomolimo svome nebeskom Ocu u tajnosti, nakon što se smirimo i usmjerimo svoj duh k Bogu izgovaramo prvu molitvenu smjernicu ''Oče naš koji jesi na nebesima'', te se prepuštamo vodstvu Sv Duha i nastavljamo ; ''Hvala ti za novo jutro i novi dan, Hvala ti za vjeru u Isusa krista po kojoj sam postao tvoje dijete, hvala ti da si ti moj Otac na nebu koji se brineš za sve moje potrebe, tako da nisam više tuđinac u ovom svijetu. Hvala ti da živim pod tvojim autoritetom i zaštitom.'' Ovdje možete iznijeti sve svoje zebnje i strahove, nedoumice i predati ih Nebeskom ocu na brigu. Ovo je naš identitet, tko smo. Zatim dolazi ''sveti se ime tvoje'' ovdje nastavljamo moliti za svetost njegovog imena u svom vlastitom životu.


Običavam moliti za snagu Svetoga duha u meni za duhovni plod u mome karakteru da se Božja svetost manifestira kroz moj život, da iskazujem ljubav prema svim ljudima da ljubim i prijatelje i neprijatelje baš kao što njegovo sunce sja pravednim i nepravednim itd.. zatim kažemo ''Dođi Kraljevstvo tvoje'' ovo mi je osobno najdulja stanica jer molim za širenje njegova kraljevstva najprije u mome srcu (a prema Isusovim riječima koje kažu da je ono u nama), preko moje obitelji do mojih susjeda. Za širenje kraljevstva u mome gradu i zemlji, za misije i evangelizaciju, za duhovnu silu u naviještanju kraljevstva . Izričaj ''budi volja tvoja kako na nebu tako i na zemlji'' me vodi da u molitvi kažem '' i danas želim vršiti i izvršiti volju tvoju, upravi moje korake na putove tvoje'', molim se da čujem poticaje i impulse Sv. Duha u svakodnevnom poslu, govoru i odlukama, snagu za postupiti po Božjoj volji a ne po svojoj. ''kruh naš svagdanji daj nam danas'' jesu naše potrebe. Molimo za posao kojim zarađujemo za naš zemaljski kruh, molimo i zahvaljujemo za krov nad glavom za sva materijalna sredstva kojim se služimo u životu stavljajući sve to u Božje ruke te tako vidimo božju skrb a često i božja čuda u tom području našeg života. ''I otpusti nam duge naše kako i mi otpuštamo dužnicima svojim'' Ovdje priznajemo svoje grijehe i propuste koje smo uočili u proteklom danu ili razdoblju ovdje također opraštamo svima koji su protiv nas sagriješili.


Ovdje običavam često izreći kako sam ''odlučan opraštati svima iz prošlosti sadašnjosti i budućnosti'' odlučujem živjeti život opraštanja drugima. Mnoga iscjeljenja leže u ovom području. Mnoge povrede prošlosti uzrokuju i psihičke i fizičke bolesti i ozdravljenje se nalazi ovdje. Ovdje vam sv. Duh može posebno pokazati neku osobu iz prošlosti koja vas je povrijedila i kojoj trebate oprostiti. Opraštamo prvenstveno radi sebe da bismo se oslobodili bolne svezanosti . Možemo ovdje reći opraštam ..te navesti konkretno ime i što se oprašta..I na kraju ''ne uvedi nas u napast nego nas izbavi od zloga'' je molitva za pobjedu nad kušnjama i slabostima zbog kojih možemo upasti u zamku đavla koji nas onda drži vezanim. Ako imate posebnu slabost na nešto, bilo da su ovisnosti , bilo spolnost ili materijalni posjed ovdje je trenutak to priznati Bogu i moliti njegovu pomoć u savladavanju istih to znači Duhom usmrćivati dijela tijela kako kaže Pavao u Rim. 8. Dakle molitva učenika može potrajati dulje ili kraće ovisno o tome na čemu će vas Sveti Duh zadržati. Sve u svemu ovo je način prakticiranja ove molitve iz Hebrejske perspektive kako ju je Isus dao za naše dnevno usmjerenje i molitvenu disciplinu.


Ako se Božja slava i svetost i njegovo kraljevstvo stavi ispred , onda će i naše potrebe biti u tome ispunjene, upravo kako je Isus i rekao ''Tražite najprije kraljevstvo nebesko a ovo će vam se nadodati'' Amen.